fredag den 29. april 2011

Den bedste fødselsdagsgave

Det er min overbevisning, at man skal tage udgangspunkt i sig selv i alt hvad man gør, forstået på den måde, at man ikke skal strække sig længere end overskuds-elastikken rækker og at man altid, altid skal have sig selv med i det man gør.

Derfor er det også ganske i sin orden, hvis man melder fra til noget med en undskyldning i temaet: Det har jeg ikke overskud til/Det kan jeg ikke overskue.

Nogle gange gør man også sine omgivelser en stor tjeneste ved at melde afbud, så man ikke sidder med et øje på klokken eller med rande så sorte om øjnene, at de matcher samvittigheden over at være lige der og ikke et andet sted.

Der er ikke meget ved at være vært for gæster, der bare skal have det overstået og guderne skal vide, at det heller ikke er andet end sur røv at være gæst uden overskud, når man hellere vil sidde hjemme i sofaen med dynen.

Derfor har jeg den dybeste, inderligste respekt for det gode menneske,  der melder sig ind i nedtonet fødselsdag og kun gør det, fordi det er indenfor elastikkens rækkevidde og fordi det menneske med fuld respekt for sin egen formåen har plads og lyst til at være der og kan rumme andre menneskers og mærkværdige behov.

Mine, that is.  Jeg får så meget lyst til at lave mad til sådan en...

1 kommentar:

Jeg er glad for kommentarer. Det er rart at vide, at der er nogen, der gider...